(Bij Uitgave van de Trois Pièces de Fantaisie geschreven op verzoek van en voor Arno Bornkamp en Ivo Janssen, uitgegeven bij Lémoine, Parijs:)

Tekst voor Lemoine Hoewel Hector Berlioz (1803-1869) erg enthousiast was over de mogelijkheden van de zojuist door Adolphe Sax uitgevonden saxofoon, schreef hij slechts 1 werk waarin dit instrument door hem is voorgeschreven. Het betreft de Hymne Sacré voor blaassextet, die zijn eerste uitvoering beleefde in Parijs, op 3 februari 1844 in de Salle Herz. Ook de veel bekendere ouverture Le Carnaval Romain klonk voor het eerst tijdens dit concert. In het sextet speelden o.a. Adolphe Sax (saxofoon) en Jean-Baptiste Arban (bugel) mee. Het sextet was een arrangement van Berlioz van zijn eigen Chant Sacré voor tenor solo, koor en orkest, dat op 17 december 1843 in Marseille in première ging door het ensemble Trotebas. De muziek van de Hymne Sacré ging verloren maar de muziek van de Chant Sacré werd in 1975 in Marseille teruggevonden door de bekende Franse saxofonist Jean-Marie Londeix. Hij maakte een reconstructie van het sextet voor 12 saxofoons. In opdracht van de Nederlandse saxofonist Arno Bornkamp heb ik drie fantasiestukken in 19e eeuwse stijl geschreven voor altsaxofoon en piano gebaseerd op een karakteristiek thema uit deze gereconstrueerde Hymne Sacré. In het eerste fantasiestuk heb ik het als tweede thema gebruikt. In het tweede en derde stuk heb ik het melodisch geparafraseerd. Arno Bornkamp en Ivo Janssen maakten een opname van deze stukken op hun cd Adolphe Sax Revisited. (2001) Deze cd is uitgegeven bij het label Ottavo, onder catalogusnummer C50178. Bron: Jean-Marie Londeix: Vertaling naar het Frans: Frans van Ruth